Städdag 3/10 kl.10.00

Höstens städdag närmar sig och kommer att ske lördagen den 3 oktober med start 10.00. En lista med saker som behöver göras kommer i vanlig ordning sättas upp vid gräsklippargaraget.

I år kommer vi inte samla alla och äta efter städningen pga. Coronapandemin. Dock kommer en enklare förtäring serveras utanför lokalen som man kan få hämta när det passar en. Undvik trängsel.

Det kommer endast att finnas container för trädgårdsavfall i år.

Laddstolpar

På mellersta parkeringen har två stycken laddstolpar för bilar installerats. Dessa kan utnyttjas av er. Ni betalar för den el ni förbrukar och betalning sker med bankkort.

Tyvärr dröjer det lite innan de kommer igång, men vi meddelar här på hemsidan när allt är klart.

Tänk på att inte uppehålla platsen längre än ni behöver. När bilen laddad klart flyttar ni den till er ordinarie parkering.

Ny Jourfirma

Från och med idag har vi en ny jourfirma. Istället för Securitas så kontaktas Låsinväst. Detta gäller ENBART akuta fel EFTER SBCs öppettider.

Vid akuta fel på helger eller på vardagar efter klockan 21.00 och före klockan 07.00 kontakta Låsinväst på telefon 031-802424

Com Hem går över till digitalt

Com Hem meddelar att de helt kommer att gå över till digitalt, som ett led i att höja kvaliteten på sändningarna. Detta kommer att ske den 8e september 2020.

Då detta är något som Com Hem driver själva så hänvisar styrelsen eventuella frågor till dem, börja att läsa in dig på nedan länk som torde ha de flesta svaren på dina frågor. Där finns också utförliga guider kring hur du skall göra rent praktiskt.

Com Hem – digitalisering

Information om den stundande stämman

Årsstämman, eller föreningsstämman mer korrekt, kommer att hållas trots rådande pandemi. Formerna för denna kommer dock att markant skilja sig från den konventionella, detta för att minska smittspridning av covid-19.

Information inför poströstning

Styrelsen har utifrån dagordningen till den ordinarie föreningsstämman upprättat ett underlag för poströstning, detta har i skrivande stund levererats till områdets samtliga brevlådor.

När det gäller styrelsens upplysningsplikt kan medlem lämna begäran om upplysning skriftligt till föreningen senast 10 dagar före stämman, 200530.

Skriftligt svar ska lämnas från styrelsen senast 5 dagar före stämman alltså 200605 och:

’ Hållas tillgängligt hos föreningen

’ Skickas till medlem som ställt frågan

’ Publiceras på vår hemsida www.furumossen.nu

Poströsten lämnas sedan i föreningens nya brevlåda på utsidan av kvartersgården.

Poströsten ska ha inkommit till föreningen senast 200609.

Medlemmar som avgivit poströst förs in i röstlängden och ses som deltagande vid föreningsstämman.

Barnens dag

Inom kort är det åter dags för Barnens dag, delar av en lördag som sätter barnen i fokus och bjuder på lek, stoj och lite gott för magen.

Lördag 200530, kl. 1100. Samling vid Föreningslokalen och vi kommer att hålla denna verksamhet under bar himmel, dels för att så brukar vara fallet – men förstås även på grund av Corona-viruset och rekommendationerna kring det.

Välkomna!

Städdagen inställd

Som tidigare nämnts i Furuposten så är städdagen 25e april inställd med anledning av Corona-virusets härjningar och de rekommendationer vi har att följa kring detta.

Containers är framkörda, en mindre som är för trädgårdsavfall och en rejält tilltagen som är avsedd för brännbart. Den senare är en täckt variant och lastas baktill, se till att fylla på den ordentligt längst in och fyll sedan på bakåt så att den rymmer så mycket som möjligt. INGEN elektronik får slängas i någon av dem.

När de är fulla så är de fulla, inget får lämnas utanför då chauffören inte kommer att ta med sig detta.

Vi öppnar redskapsförrådet vid kl. 09 på lördagen för de som vill jobba med sina trädgårdar etc.

Eluttag utsida

Med start nästa vecka kommer elektrikern Johan att inventera de yttre eluttagen i området. Man kommer att undersöka funktion och om det finns täcklock över uttaget.

Vid de fall man upptäcker felaktigheter så kommer elektrikern att ringa på och så gör de bytet med en gång. Om ingen är hemma kommer man samla ihop sådana adresser för en samordnad insats längre fram.

COVID-19 och våra gemensamma lokaler

På grund av rådande omständigheter kring COVID-19 så är det inte möjligt att hyra vare sig festlokal eller gästlägenhet. Detta gäller fram till och med 200831. Beslutet kan komma att förlängas, beroende på situationens utveckling.

Expeditionen kommer att hållas helt stängd tillsvidare. Vi återkommer när detta kommer att förändras.

Vi ber er att maila styrelsen om det är något ni behöver hjälp med.

Förändringar i COVID-19s spår

Med anledning av rådande situation med Corona-viruset (COVID-19) så kommer nedan förändringar att ske inom överskådlig tid:

Årsstämman skjuts fram till 20-06-10 – tid och plats är densamma, kl. 19:00 i föreningslokalen.

Vårstäddagen 20-04-25 ställs in i kollektiv form, vi kommer dock att låsa upp förrådet för trädgårdsredskap för den som vill göra rent och fint inför vår och sommar. Två containers kommer att beställas fram enligt tradition.

Deadline för inlämnande av motioner står fast – 20-03-31 behöver styrelsen ha dessa för att hinna behandla dem innan stämman.

Med reservation för att ovan ändringar kan komma att justeras ytterligare, beroende på pandemins utveckling och omfattning.

Återvinningsstationen

Ingen torde ha missat att det stundom är ordentligt nedskräpat vid återvinningen, den drivs i kommunens regi och det är också fritt för hela kommunens invånare att nyttja den. Det ställer till det då tömningen inte alltid ligger i linje med mängden avfall och att somliga dessvärre då väljer att ställa detta på marken invid kärlen.

Vi ber medlemmar att slänga plast och papper i vårt soprum, OM det är så att det blivit fullt på återvinnings-stationen – detta för att inte ytterligare förvärra det hela. Anmäl gärna till FTI, som ansvarar för att det är rent och tömt på platsen, vid behov av tömning: Tfn 0200-88 03 11 alternativt via e-post: kontakt@ftiab.se – vid båda alternativen kan du med fördel uppge stationsnummer 4209 så att de finner den i sina system.

Nya brevlådor

Som ni märkt så sitter det nu nya brevlådor vid samtliga hushåll, detta som en del i det omfattande markarbete som bedrivits sedan i höstas och detta är för att ge området en mer enhetlig look.

Nyckel, om man önskar låsa sin brevlåda för obehöriga, finns fasttejpad inuti och den som tycker att det är långt ner till botten kan med fördel flytta upp bottenplattan till alternativa fästpunkter högre upp i lådan.

Förtydligande kring bommarna

De tre bommar som monterats har som syfte att hålla trafiken inne på gårdarna till ett absolut minimum och att det skall vara förenat med lite extra ”besvär” att köra sitt fordon till entrén.

Därför har det beslutats att berörda hushåll endast får ut en (1) nyckel och man får planera tillvaron efter detta faktum (vi tillhandahåller alltså inga fler nycklar, ej heller mot betalning). Nyckeln är kopieringsskyddad.

Den uppmärksamme har noterat att det sitter två cylindrar på plats, den andre är en så kallad ALIV-cylinder, ett system som nyttjas av bland annat räddningstjänst, polis och färdtjänst.

Bommar

Bommar kommer att monteras upp de närmsta dagarna, detta för att begränsa trafiken inne på området. Alla medlemmar som berörs innanför dessa kommer att få ut en (1) nyckel per hushåll som fungerar på alla bommarna. Nyckel kan kvitteras ut mån 16/12 kl. 1830-1930 eller på torsdag 19/12 kl. 1800-2000.

Berörda medlemmar har fått en lapp om detta i brevlådan.

Parkeringsmoral

Tyvärr har vi noterat att det finns medlemmar och besökare som mer eller mindre satt i system att nyttja områdets reserverade P-platser, men också genom att parkera mer eller mindre innovativt på platser där fordon inte skall stå.

Medlemmar skall endast nyttja de platser som de betalar för, besökare ställer sig på besöksplatserna invid Tingsvägen. Platser som är reserverade är avsedda för av föreningen inkallade hantverkare och besökare.

Vi emotser en radikal bättring kring detta.