Information om den stundande stämman

Årsstämman, eller föreningsstämman mer korrekt, kommer att hållas trots rådande pandemi. Formerna för denna kommer dock att markant skilja sig från den konventionella, detta för att minska smittspridning av covid-19.

Information inför poströstning

Styrelsen har utifrån dagordningen till den ordinarie föreningsstämman upprättat ett underlag för poströstning, detta har i skrivande stund levererats till områdets samtliga brevlådor.

När det gäller styrelsens upplysningsplikt kan medlem lämna begäran om upplysning skriftligt till föreningen senast 10 dagar före stämman, 200530.

Skriftligt svar ska lämnas från styrelsen senast 5 dagar före stämman alltså 200605 och:

’ Hållas tillgängligt hos föreningen

’ Skickas till medlem som ställt frågan

’ Publiceras på vår hemsida www.furumossen.nu

Poströsten lämnas sedan i föreningens nya brevlåda på utsidan av kvartersgården.

Poströsten ska ha inkommit till föreningen senast 200609.

Medlemmar som avgivit poströst förs in i röstlängden och ses som deltagande vid föreningsstämman.

Barnens dag

Inom kort är det åter dags för Barnens dag, delar av en lördag som sätter barnen i fokus och bjuder på lek, stoj och lite gott för magen.

Lördag 200530, kl. 1100. Samling vid Föreningslokalen och vi kommer att hålla denna verksamhet under bar himmel, dels för att så brukar vara fallet – men förstås även på grund av Corona-viruset och rekommendationerna kring det.

Välkomna!

Städdagen inställd

Som tidigare nämnts i Furuposten så är städdagen 25e april inställd med anledning av Corona-virusets härjningar och de rekommendationer vi har att följa kring detta.

Containers är framkörda, en mindre som är för trädgårdsavfall och en rejält tilltagen som är avsedd för brännbart. Den senare är en täckt variant och lastas baktill, se till att fylla på den ordentligt längst in och fyll sedan på bakåt så att den rymmer så mycket som möjligt. INGEN elektronik får slängas i någon av dem.

När de är fulla så är de fulla, inget får lämnas utanför då chauffören inte kommer att ta med sig detta.

Vi öppnar redskapsförrådet vid kl. 09 på lördagen för de som vill jobba med sina trädgårdar etc.

Eluttag utsida

Med start nästa vecka kommer elektrikern Johan att inventera de yttre eluttagen i området. Man kommer att undersöka funktion och om det finns täcklock över uttaget.

Vid de fall man upptäcker felaktigheter så kommer elektrikern att ringa på och så gör de bytet med en gång. Om ingen är hemma kommer man samla ihop sådana adresser för en samordnad insats längre fram.

COVID-19 och våra gemensamma lokaler

På grund av rådande omständigheter kring COVID-19 så är det inte möjligt att hyra vare sig festlokal eller gästlägenhet. Detta gäller fram till och med 200531. Beslutet kan komma att förlängas, beroende på situationens utveckling.

Expeditionen kommer att hållas helt stängd tillsvidare. Vi återkommer när detta kommer att förändras.

Vi ber er att maila styrelsen om det är något ni behöver hjälp med.

Förändringar i COVID-19s spår

Med anledning av rådande situation med Corona-viruset (COVID-19) så kommer nedan förändringar att ske inom överskådlig tid:

Årsstämman skjuts fram till 20-06-10 – tid och plats är densamma, kl. 19:00 i föreningslokalen.

Vårstäddagen 20-04-25 ställs in i kollektiv form, vi kommer dock att låsa upp förrådet för trädgårdsredskap för den som vill göra rent och fint inför vår och sommar. Två containers kommer att beställas fram enligt tradition.

Deadline för inlämnande av motioner står fast – 20-03-31 behöver styrelsen ha dessa för att hinna behandla dem innan stämman.

Med reservation för att ovan ändringar kan komma att justeras ytterligare, beroende på pandemins utveckling och omfattning.

Återvinningsstationen

Ingen torde ha missat att det stundom är ordentligt nedskräpat vid återvinningen, den drivs i kommunens regi och det är också fritt för hela kommunens invånare att nyttja den. Det ställer till det då tömningen inte alltid ligger i linje med mängden avfall och att somliga dessvärre då väljer att ställa detta på marken invid kärlen.

Vi ber medlemmar att slänga plast och papper i vårt soprum, OM det är så att det blivit fullt på återvinnings-stationen – detta för att inte ytterligare förvärra det hela. Anmäl gärna till FTI, som ansvarar för att det är rent och tömt på platsen, vid behov av tömning: Tfn 0200-88 03 11 alternativt via e-post: kontakt@ftiab.se – vid båda alternativen kan du med fördel uppge stationsnummer 4209 så att de finner den i sina system.

Nya brevlådor

Som ni märkt så sitter det nu nya brevlådor vid samtliga hushåll, detta som en del i det omfattande markarbete som bedrivits sedan i höstas och detta är för att ge området en mer enhetlig look.

Nyckel, om man önskar låsa sin brevlåda för obehöriga, finns fasttejpad inuti och den som tycker att det är långt ner till botten kan med fördel flytta upp bottenplattan till alternativa fästpunkter högre upp i lådan.

Förtydligande kring bommarna

De tre bommar som monterats har som syfte att hålla trafiken inne på gårdarna till ett absolut minimum och att det skall vara förenat med lite extra ”besvär” att köra sitt fordon till entrén.

Därför har det beslutats att berörda hushåll endast får ut en (1) nyckel och man får planera tillvaron efter detta faktum (vi tillhandahåller alltså inga fler nycklar, ej heller mot betalning). Nyckeln är kopieringsskyddad.

Den uppmärksamme har noterat att det sitter två cylindrar på plats, den andre är en så kallad ALIV-cylinder, ett system som nyttjas av bland annat räddningstjänst, polis och färdtjänst.

Bommar

Bommar kommer att monteras upp de närmsta dagarna, detta för att begränsa trafiken inne på området. Alla medlemmar som berörs innanför dessa kommer att få ut en (1) nyckel per hushåll som fungerar på alla bommarna. Nyckel kan kvitteras ut mån 16/12 kl. 1830-1930 eller på torsdag 19/12 kl. 1800-2000.

Berörda medlemmar har fått en lapp om detta i brevlådan.

Parkeringsmoral

Tyvärr har vi noterat att det finns medlemmar och besökare som mer eller mindre satt i system att nyttja områdets reserverade P-platser, men också genom att parkera mer eller mindre innovativt på platser där fordon inte skall stå.

Medlemmar skall endast nyttja de platser som de betalar för, besökare ställer sig på besöksplatserna invid Tingsvägen. Platser som är reserverade är avsedda för av föreningen inkallade hantverkare och besökare.

Vi emotser en radikal bättring kring detta.

Förändringar kring expeditionen

På grund av ett markant vikande besöksunderlag så kommer vi fortsatt att reducera de tider som vi bemannar den. I fortsättningen kommer vi att ha öppet varannan vecka och nästa gång expeditionen håller öppet blir således kvällen 191104. Vid frågor och undringar så kontaktar ni styrelsen via mail i vanlig ordning.

Höststäddagen inställd

På grund av att det pågår markarbeten i området så har vi valt att ställa in höststäddagen. Dock så kommer det att finnas tillgång till två containrar, en för trädgårdsavfall och en för brännbart, om det är så att man vill göra fint invid sin egna adress eller passa på att rensa hemmavid. Bingarna står på plats under helgen, 26-27e oktober. Tänk på att inte råga dem, då kommer åkaren inte att ta dem med sig.

Parkering

Parkeringsplatsen, den stora, är nu i det närmaste färdigställd. Alla som tidigare hade platser där har fått nya och det finns fortfarande ett visst överskott. Detta innebär att alla tidigare dispenser kring att parkera i området har upphört och att den som ändå gör det riskerar att få parkeringsböter och ännu värre, riskerar att hindra utryckningsfordon eller andra som har behov att kunna föra fordon i området.

Byte av fiberutrustning på Telias nät

Byte av switchar samt omkoppling av kunder planeras till 2019-11-07. Det innebär att det är detta datum, 2019-11-07, som ni medlemmar eventuellt kommer att märka av deras arbete. 
Det kan förekomma avbrott och störningar under hela denna dag medan omkopplingen görs. därför får ni denna information.  De kommer inte behöva besöka de boendes bostad i samband med detta. Entreprenören kommer även att avisera med lappar några dagar innan bytet.

Stora parkeringen snart klar

Idag har alla direkt berörda fått information i brevlådan angående parkeringen. Den blir klar under fredagen den 12/7, men färgen till rutorna måste torka och från och med morgonen på lördagen kan ni som har P-platser på ytan återta er plats. OBS att vissa av er fått nya platser/nummer så titta noga på kartan som medföljde informationen i brevlådan. 

Ni med garageplatser på ytan kan börja nyttja dessa redan idag då entreprenören nu har spärrat av de ytor som man inte vill ha trafik på. 

Ovan innebär att från och med söndag så ska det inte längre finnas bilar kvar på området då all dispens kring parkering på gräsmattor etc. försvinner, P-tjänst Väst är informerade om att återuppta arbetet med att kontrollera så att bilar parkeras korrekt från och med samma dag. Detta gäller hela Brf Furumossen.

Trapporna vid parkeringen är inte klara och dessa kommer att vara avstängda under semestern, vänligen respektera detta då skador annars kan uppstå.

Ordningen är således snart återställd. Tack för visat tålamod och att det blir till belåtenhet. Har ni frågor, hör gärna av er till styrelsen.

Viktigt gällande stora parkeringen

Nu är vi slutfasen av arbetet på parkeringen. På torsdag, 11/7, kl. 07 påbörjas asfalteringen och det innebär att inga bilar över huvudtaget kan vara där. Det innebär att från kl. 07 till absolut senast kl. 16 måste även de som har garageplats finna parkering i området. Det finns lediga platser lite här och var samt att vi får acceptera lite kaos under den dagen. Kontakta gärna styrelsen så att vi kan hjälpa till att guida er. Bara ni inte blockerar vägen i området så löser vi detta tillsammans. 

På fredag, 12/7, kommer linjer målas samt numrering av platser.Så från och med lördag kan vi parkera på parkeringen. Dock så kommer vi att få lite andra nummer och platser men det återkommer vi med snarast.

Stort tack till er alla som på ett fint sätt tacklat dessa veckor av kaos. Vi kommer med en skriftlig information i brevlådorna under onsdagen. Hjälp gärna till att sprida denna information.